måndag 23 mars 2015

Recension ~ RMS Beauty Un Cover-Up 11


RMS Beauty Un Cover-Up beskrivs främst som en concealer men fungerar även som foundation. Med ekologiska oljor ska den boosta, balansera och ge lyster till huden samtidigt som den ska ge en perfekt, naturlig och matt täckning som aldrig ser torr eller kakig ut. RMS lovar att den ska smälta in perfekt in i huden och täcka ojämnheter, rodnader, mörka ringar under ögonen samt kamouflera porer. Den ska även lämpa sig för lättirriterad hy och problemhy. Produkterna tillverkas enligt raw food-principen för att ingredienserna ska bibehålla sina naturligt läkande och vårdande egenskaper. Färgerna är skapade av naturliga mineraler. Produkterna är fria från gluten, GMO, Nano och är ej testade på djur. Förpackningarna är tillverkade återvunnet glas med lock av aluminium som går att återvinna.

Mitt utlåtande: Jag föll pladask för RMS hypen när märket lanserades i höstas och jag köpte mitt eget exemplar av RMS Beauty Un Cover-Up. Jag valde nyansen 11 som beskrivs som "en blek nyans med en subtilt gul bas". Med facit i hand hade jag även kunnat ha nyansen 00 nu under vintern.

Konsistensen är lite trögjobbad men smälter in ganska okey efter en stund på huden. Krämen doftar milt av kokosfett. Kanske är jag fortfarande en novis på makeup men jag har faktiskt lite svårt att få den här jämn i ansiktet när jag använder den just som foundation. Det är lättast att applicera med fingrarna och det fungerar bra att klappa in med fingertopparna. Dock tycker jag att den kan bli lite "kakig" om jag lägger på mer än ett lager.

Täcking är det inget fel på! Un Cover-Up döljer rodnader, finnar och mörka ringar bra. Den ger en lätt men utjämnande täckning med lyster. För mig med T-Zon/oljig hud i panna och på näsa så blir den lite för glansig, så att matta ner med puder efteråt är ett måste. Jag kan tänka mig att RMS Un Cover-Up är flytande foundation-guld för torrisar. :-) Huden bibehåller sin naturliga fukt under de dagar jag använder RMS och det känns skönt att sminka sig med något jag även vet vårdar min hud samtidigt.

Jag gillar Un Cover-Up men kommer troligen använda den mer som en concealer framöver. Något den är väldigt bra på!

Plus
- Återfuktande och vårdande under dagen
- Täcker rodnader och finnar bra
- Utmärkt concealer för mörka ringar

Minus
- Inte så hygienisk med fingrar i burken? (Men pensel går ju att använda)
- Blir lite kakig på huden vid flera lager
- Svårt att få jämn

Pris från 330kr och finns att köpa hos de flesta av de gröna webshopparna såsom Eco Beauty Shop, Naturligt Snygg, Swedish Beauty Factory, Softskin, Sundlöf mfl.

INCI hittar ni som vanligt längst ner i inlägget.

***

English: RMS Beauty Un Cover-Up is described primarily as a concealer, but also serves as a foundation. With organic oils it should boost, balance and give luster to the skin while it will provide a perfect, natural and matte coverage that never looks dry or cakey. RMS promise that it will blend in perfectly with the skin and cover imperfections, redness, dark circles under the eyes and camouflage pores. It should also be suitable for easily irritated or problematic skin. The products are manufactured according to the raw food-principle for the ingredients to retains its natural healing and nourishing properties. The colors are created by natural minerals. The products are free from Gluten, GMO, Nano and are not tested on animals. The packaging is made from recycled glass with an aluminum cap that can be recycled.

My opinion: I fell for the RMS hype when the brand was launched last fall and I bought my own copy of the RMS Beauty Un Cover-Up. I choosed the shade 11 which is described as "a pale shade with a subtle yellow base." With hindsight, I had also been able to have shade 00 during winter. 

The texture is a bit sluggish to work but blends in quite okay on the skin. The cream has mild scent of coconutoil. Maybe I'm still a novice on makeup but I have actually a little hard to get this even in the face when I use it as a foundation. It is easiest to apply with your fingers and it works fine to pat in the concealer with fingertips. However, I think it can get a little "cakey" if I put on more than one layer.

 Coverage is is good! Un Cover-Up conceals redness, pimples and dark circles fine. It provides a light but smoothing coverage and gives luster. For me, with T-Zone / oily skin on the forehead and the nose, it becomes a bit too glossy, so to mattify with powder afterwards is a must. I can imagine that the RMS Un Cover-Up is liquid foundation gold for dry skin. :-) The skin retains its natural moisture level during the days I use RMS and it feels good to wear make-up with something I also know pamper my skin simultaneously.Pores?I like Un cover-up but will probably use it more as a concealer from now on. Something that it is very good at!

INCI: *Cocos Nucifera (Coconut) Oil, *Ricinus Communis (Castor) Seed Oil, *Cera Alba (Beeswax), *Theobroma Cacao (Cocoa) Seed Butter, *Simmondsia Chinensis (Jojoba) Seed Oil, Tocopherol(non-GMO), *Rosmarinus Officinalis (Rosemary) Extract, and may contain: [+/- Titanium Dioxide CI 77891, Iron Oxides CI 77492, CI 77491, CI 77499]
*EKOLOGISKT CERTIFIERAD

2 kommentarer:

  1. Det är ingen fara med fingrarna i burken eftersom produkten inte innehåller vatten utan är oljebaserad, bakterier trivs inte och gror inte i olja! Men däremot rekommenderar alltid jag att man har rena fingrar när man applicerar eftersom man sedan har fingrarna i ansiktet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mona! :) Tack för klargörandet! Lite kemilektion såhär en tisdag. :) Jätteskönt att veta att det är så.

      Radera